خانه » اخبار » گفتگوی چالشی با احمد مصور: آسیب شناسی جریان انقلابی پس از انقلاب(بخش چهارم)

گفتگوی چالشی با احمد مصور: آسیب شناسی جریان انقلابی پس از انقلاب(بخش چهارم)

 

اگر موافق هستید به سراغ انتخابات  سال ۹۲  برویم . اشتباهات  جریان انقلابی چه بود؟

آقای مصور:

چند تا کاندیدای ریاست جمهوری داشتیم با همدیگر پیمان بستندو بعد بصورت رسمی زدند زیر پیمان

به حضرت عباس مردم ما می فهمند وقتی شما می نشینید اعلام می کنید پیمان بستیم که هر کسی رأی بالاتری در نظر سنجی آورد بماند و  بقیه کنار بروند و عمل نمی کنیم  مردم می گویند این ها  آدمهای صادقی نیستند

فرق نمی کند این آدم ولایتی باشد، توکلی یا قالیباف

کانون اندیشه و تمدن اسلامی: :

اون طرف می‌بینند که عارف خیلی راحت به نفع روحانی کنارمی رود بدون اینکه تعهدی داده باشد تو پرانتز

 

همه می‌دانند آقای ولایتی بدعهدی کرد خودش را از آقای مهدوی کنی قایم کرد. ما چکار کردیم ؟ سکوت کردیم. هیچی نگفتیم.

شما ببینید با خانم راستگو در شورای شهر تهران چه کردند یا مثلا آقای عارف را در فراکسیون امید مجلس هر روز بازخواست می کنند

.نمی‌خواهم بگویم ما این کارها  را باید بکنیم ! اما لااقل سکوت نکنیم

اگه فلان آقا عهد شکنی کرد چرا هیچی نگفتیم.

اگه فلان آقا سکوت کرد و بعد کم کم خودش را  جدا کرد و رفت کنار تا  پستی  بگیرد چرا ما سکوت کردیم اشکال کار ما این است !

نتیجه عدم تعامل کاندیداها با هم و عدم واکنش ما به عهد شکنی این شد که در انتخابات  ریاست جمهوری دوره‌ی اول آقای روحانی با ۲۵۰ هزار تا رأی بیشتر رئیس جمهور شد خودش هم باورش نمی‌شد اما بالاخره رئیس جمهور شد. اگر ما هم مثل اهل فتنه  بودیم به ۲۵۰۰۰۰ تا رای اعتراض می کردیم  ولی ما اهل ان رفتار را نبودیم

اما اگر از عهد شکنی آقای ولایتی انتقاد کرده بودیم و  انسجام آراء پیدا می‌کردیم می‌رفتیم دوره دوم و شاید دوره‌ی دوم خیلی اتفاقات می‌افتاد

کما اینکه آقای احمدی نژاد در شرایطی که اختلاف آرا  ایشان  با آقای کروبی یک میلیون و خورده‌ای بود ، با آقای هاشمی به مرحله دوم امدند

در نهایت آقای روحانی با بلیط بعضی دوستان وارد کاخ پاستور شد

اما انفعال ما بیشتر شد چرا ؟چون زخم هایی دیگری به هم  زدیم.

در تحلیل دلیل شکست هیچ کس به این نپرداخت که آقای روحانی همچین رئیس جمهور رئیس جمهور نشد و از این فضا استفاده کنیم برای ایجاد کردن گفتمان بلکه همدیگر را زدیم

طرفدارهای آقای احمدی نژاد آقای جلیلی رأی زدند طرفدارای آقای جلیلی، اقای  قالیباف را می زدند قالیبافی‌ها ولایتی را می‌زدند و ولایتی‌ها هم که خیلی زیاد نبودند.

این اشکال ما در دوره‌ی اول آقای روحانی بود.

شما الان چند تا نقد به رفتار آقای لاریجانی می‌بینید؟  تا حالا گفتیم آقای لاریجانی شما این کارت اشتباه است- البته  آقای لاریجانی تفکرش همین است – ولی ما نرفتیم با زبانی لیّن و منطقی و نه تنفر برانگیز و تنش‌زا با او صحبت کنیم.

به  موضوع برجام دقت کنید. همه الان می‌دانند که آقا  چه مواضعی دارند. همه می‌دانند. از اول هم می‌دانستند مردم عادی هم فهمیدند ولی من سه مرتبه دیدم ، ایشان آقای ظریف به عنوان آدم متدین را تکریم کردند این چه ارتباطی داردبا  بعضی تحلیل‌هایی که آقای ظریف را تا حد جاسوس مطرح می کند..

کانون اندیشه و تمدن اسلامی:

در صحبت اشاره کردید که اگر یکی از اصلاح طلبان اشتباه کرد دوره اش می‌کنند ودر  اتاق های در بسته کیسه کشی می کنند . ما چرا در اتاق های دربسته فعال نیستیم ؟

آقای مصور:

امکان دارد باشد و ما نمی‌دانیم . البته طرف مقابل هم باید حرف پذیر باشد. من احساس می‌کنم امثال آقای لاریجانی حرف پذیر هم نیستند

مثلا آقای لاریجانی یک اشتباهی کرد ، اشتباه خیلی بدی هم کرد. در  ۲۰ دقیقه بعد سروته برجام را جمع کردند. من از آقای سالک پرسیدم از آقای فولادگر پرسیدم چرا اعتراض نکردید؟ چرا فقط آقای زارعی اعتراض کرد چرا فقط آقای زاکانی اعتراض کرد و اعتراضشون هم درست بود

حتی آقا یک جمله‌ای گفته بودند که حالا یکی دو روز دیرتر تصویب شود

اصل  قصه این است.

این که تمام شد و اتفاقی افتاد و آقایونی هم که والله و بالله و تالله سوگند خوردند ان شاالله جواب سوگندشان را  بدهند اما این طرف چرا سکوت کرد

همین اشتباه را دارند تکرار می‌کنند یعنی آقای لاریجانی مشخصا دارد یک جریان گفتمان سازی خاص خودش را ایجاد  میکند  و  نقد هم نمی شود و نمی شنود

کانون اندیشه و تمدن اسلامی: :

اگر موافق باشید تا این جای بحث را جمع بندی کنیم و به سراغ راهکار ها برویم

آقای مصور:

من به شدت اصرار دارم که ما باید روی پذیرش مردمی کار بکنیم. انقلاب اسلامی وقتی پیروز شد که مردم ان را  به عنوان یک پدیده‌ی مبارک پذیرفتند

جریان انقلابی بعد ۷ تیر ۱۳۶۰وقتی مورد پذیرش قرار گرفت چرا  که پای ان خون ریخته شد

آقای خاتمی رییس جمهور شد  چون مردم پذیرفتند  به دردشان می‌خورد

برای اقای احمدی نژادهم همین اتفاق افتاد

کانون اندیشه و تمدن اسلامی::

اما مدنظر داشته باشید که ما باید  مطالبات درست و به حق  مردم  را ببینیم و نه مطالبات مهندسی شده را

 

آقای مصور:

اجازه بدهید به این هم می رسیم!

و اما نکته دوم خود انتقادی

اولا مسئولین باید  انتقاد بشوند و انتقاد را جواب بدهند و خودشان را ارزیابی کنند

ثانیا معتقد نیستم که ما بیشتر از این جریان انقلابی را در معرض تند باد افکار عمومی باید بگذاریم بلکه باید در اتاق‌های دربسته و حتی روی صندلی داغ  بنشینیم.

.

زیرا  انتقاد از مسئولین فرق می کند مثلا آقای لاریجانی باید بالاخره پاسخگوی اشتباهاتش باشد چون اشتباه یک مسئول در سطح کلان با اشتباه بنده خیلی فرق می کند.

 

موضوع بعدی  جوانگرایی است. البته جوانگرایی را آقا یک تعبیری دارند که متاسفانه جمله اش را به یاد ندارم . شبیه این جمله ی خودمان که جوان  قلبش باید جوان باشد.

آقا سنی تقسیم نمی کنند آقا میگویند روحیه ی جوانی را داشته باشد

و در نهایت همین که شما می گویید ما باید به مطالبات درست مردمی بازگشت کنیم و البته نه  مطالبات مهندسی شده

الان به  نقطه ای رسیده ایم که در باورهای برخی از  مردم یا نسل جوان ، دزدی می شود زرنگی .

ولی ۳۰ سال پیش این قبح بود. زرنگی تلقی نمی شد و عین حماقت بود .

این مهندسی ذهن است که دراین چندین سال اخیر اتفاق افتاده و خیلی خطرناک است.زیرا  ممکن است  چند سال دیگر بحث هایی مثل حراست از وطن و حراست از دین  تبدیل به ضد ارزش بشود.

از آقا پرسیدند فسلفه ی چفیه ی شما چیه؟چرا شما چفیه می بندید؟

ایشان گفته بودند که اگر دوستان می دانستند که دشمن با چه وضعیتی آماده ی هجوم به نظام اسلامی و ارزش های ان است ، هیچ وقت از حالت رزم در نمی امدند.

آقا چند بار گفتند رزم روز ، رزم فضای مجازی است.یکی از دلایلش ایجاد فضای مهندسی شده است.

اما اینکه چه کاری باید انجام دهیم!

اول اینکه خط کشی جدیدی داشته باشیم هر کسی یک مقدار با ما متفاوت بود را از دایره ی جریان انقلابی خارج نکنیم .جریان های انقلابی می توان طیف باشند طیف هایی که اصول مشترک دارند و ممکن است  یک جاهایی با همدیگر تفاوت داشته باشند

 

کانون اندیشه و تمدن اسلامی:

حدود این خط کشی چیست؟

 

آقای مصور:

اعتقاد به نظام اسلامی

اعتقاد به رهبری

قبول داشتن قانون اساسی

این ها چارچوب است که  به نظرم خط کشی ها را خیلی راحت تر وسیع می کند.

مرکز شهید مدرس که راه افتاده بود ، اولین روضه اش سال ۶۹ – ۶۸ بود.  حاج آقا کمال فقیه ایمانی منبر میرفتند . بچه هایی که پذیرایی می کردند ۶۰-۵۰ درصدشون شلوار لی پوشیده . حاج آقا کمال تعجب کرده بود که این بچه ها با این ریختشون تو روضه چه کار می کنند ان هم روضه ی فاطمیه!

این اتفاق باید بیافتد و باید به انتقاد ، اخم نکنیم

خود آقا می گویند نقد کنید هیچ اشکالی ندارد! و نقد پذیر هستند.

باور کنیم شخصیت آقا جزء شخصیت های بسیار جوان کشورمان هستند . یادم است  اوایل رهبری ادبیات ایشون خیلی ادبیات سنگینی بود.  نمیدانم یادتان هست یا نه سخنرانیهایی که بعد از رهبری میکردند خیلی سنگین بود خیلی علمایی شد علی رغم اینکه درزمان  ریاست جمهوری خیلی سلیس بود .

همان موقع بعضی از دوستان نامه ای نوشتند به آقا که این ادبیات شما ، ادبیات ثقیلی است و مخاطب درک نمی کند و انصافاً بعد اثرش را دیدیم، آقا ادبیاتشان را تغییر دادند

یا دختر همین آقای نوری زاد که حالا نسبت به انقلاب خیلی خشن شده است.

وسط نمازجمعه آقا ، شخصی بلند شد و در تایید صحبت ایشان شعار داد آقا به تندی گفتند بشینید.

این خانم زینب نوری زاد نامه ای نوشت که آقا شما برخوردتون با این آقا خیلی بد بود.

آقا جواب دادند که آدم گاهی وقت ها متوجه رفتار تندش نمی شود.

حالا شما چند نفر  از آقایان را سراغ دارید به این راحتی اشتباه شون را بپذیرند؟

 

الان یکی از این بچه های قدیمی که ظاهرا ابهامات فکریش زیاد شده از رضا خان دفاع می کند برای من عین روز روشنه که این جوان سوال داشته کسی جواب نداده یا سرکوب شده و خودش هم درعین حال دنبال جواب درست نگشته!

متاسفانه اگر پاسخ صحیح ندهیم کم کم  به جایی می رسد که مطمئنم در یکی دو سال آینده بحث های ایشان خیلی تند و خودش از ما دورتر می شود.

در اوایل انقلاب جوان قران خوانی داشتیم با صوت زیبا ،در گروه سرود بود ولی  آخر دست به خاطر ترور مردم، اعدام شد .

باید دایره نیروهای انقلابی را وسیع تر کنیم

کانون اندیشه و تمدن اسلامی:

از صبرو حوصله و وقتی که به ما و خوانندگان دادید تشکر می نماییم.

اقای مصور:

خواهش می کنم .سربلند باشید