خانه » اخبار » گفتگو با دکتر علی قاسم زاده(قسمت۲)

گفتگو با دکتر علی قاسم زاده(قسمت۲)

«بیشتر حضور دوره گردی در انتخابات ها داریم، تا تشکیلاتی»

❓کانون خودش را یک مجموعه اصولگرا میداند؟

🖊 بله، در مجموع یک تشکیلات اصولگرا هستیم.

❓ما امروز یک تحلیل و تعریف داریم که میگویند اصولگرایان خودشان به دو دسته تبدیل شده اند. مثال اگر بخواهم بزنم و به صورت مصداقی بیان کنم؛ در انتخابات اخیر دو مجموعه لیست داشتیم تحت عنوان  جمنا و  نجبا. جمعیت دوم خودشان را انقلابی تر معرفی میکنند. کانون اندیشه و تمدن اسلامی در کجای این تقسیم بندی قرار میگیرد؟

🖊 شاید اگر حد وسط و حد فاصلی بین این دو مجموعه قائل باشید ما آنجا قرار خواهیم گرفت. کانون یک ادبیات داره که این ادبیات به نوعی فصل امتیاز اون با هر دو مجموعه فوق الذکر است.

❓علت اصلی اینکه در چند انتخابات اخیر، اصولگرایان نتوانستند به یک لیست واحد برسند چه بود؟ برخی این اتفاق را ناشی از قدرت طلبی و حب مقام می دانند. تحلیل و نظر شما در این رابطه چیست؟ چرا به یک  اجماع نتوانستید که برسید؟

🖊 بخشی از این اتفاق به مسائل منشی و روشی و این قبیل مسائل مربوط میشود. به هر حال تفاوت وقتی زیاد شد در روش ها و منش ها، اجماع سخت میشه. یک بخش دیگر هم مربوط به احساس  امنیت است. وقتی یک جناح  سیاسی در مسند قدرت قرار میگیره یک احساس امنیتی برایش ایجاد می شود که اون احساس امنیت آنها را به سمت و سوی اختلافات درون جناحی سوق میدهد. برخی میگویند این طبیعت کار سیاسی است ولی این متاسفانه جز همان آفتِ فرهنگی است که گفتم و متاسفانه مشترک هم هست بین اصلاح طلبان و اصولگرایان. هر کدام از این دو گروه که فرصت خدمت پیدا کردند، مسائل درون جناحی آنها را گرفتار کرده است. اگر درس نگیریم به مشکل خواهیم خورد. اگر این معضل رفع نشود، در دراز مدت مردم نسبت به هر دو جریان دچار دلسردی و دلزدگی خواهند شد.

❓میشه گفت چون در هر دو دسته اصلاح طلب و اصولگرا تعریف درستی از حزب و کار تشکیلاتی انجام نشده است آنها به این بلیه دچار میشوند؟

🖊 دقیقا، ما یک نظام مردم سالار هستیم که هنوز زیرساخت اینگونه نظام مردم سالار که تحزب و تشکل است را نداریم. ما همیشه در انتخابات ها، نوع حضور دوره گردی داریم. می‌آییم با یک عنوان جدید و جعلی که قبلا نبوده است، مثل یک بساط پهن کنِ دوره گرد، بساط خودمون را پهن میکنیم، مردم هم می‌آیند و اعتماد میکنند و رای میدهند. اما دو هفته بعد از انتخابات دیگه نیستیم ما. کی بود؟ از کی بپرسم؟ کی این را معرفی کرد؟ کی پاسخگوئه؟ معمولا دیگه کسی حاضر نیست پاسخگوی این عملکرد باشه. تا وقتی که کشور چند #حزب قوی پیدا نکنه، احزابی که مانیفست داشته باشند، راه حل برای مشکلات داشته باشند؛ مبانی تعریف شده داشته باشند و در برابر عملکردشون پاسخگو باشند و مردم بدانند این حزب در ۱۰ سال گذشته نوع حضور و رفتارش چگونه بوده است، ما این مشکلات و مصائب را داریم. خسارت این کار هم؛ اینه که مردم روز به روز کم اعتمادتر میشوند نسبت به جریانات سیاسی.

❓این دیدگاه که باید به سمت تشکیل احزاب سیاسی مترقی برویم در تمام اصولگرایان هست؟ تحلیل رایج اینه که منش اصولگرایان بیشتر هیاتی است و همه کارها را میخواهند با کدخدامنشی و هزینه از جایگاه و کلام روحانیون و بزرگان رفع و رجوع کنند. به عبارتی، زیاد اعتقادی به قواعد کار تشکیلاتیِ آکادمیک ندارند. آیا تمام اصولگرایان به این نتیجه رسیده اند که باید به سمت تشکیل احزاب قوی حرکت کنند؟

🖊 ببین، این تفکر در هر دو اندیشه سیاسی کشور وجود داره. در هر دوجریان موافق و مخالف دارد. یک دوره ای که تحزب در اصولگراها بود اصلا. حزب جمهوری اسلامی که تشکیل شد به عنوان اولین حزب متشکل و قدرتمند بعد از  انقلاب، اتفاقا عزیزانی که امروز در اردوگاه اصلاح طلبی هستند به شدت آنتی حزب بودند و به شدت امثال شهید بهشتی، آیت الله خامنه ای و آقای هاشمی رفسنجانی را بهشون حمله میکردند که چرا اصلا شماها حزب تشکیل دادید؟! میگفتند ما در اسلام حزب نداریم و… از سردمداران این مخالفت ها هم که شاید هنوز فایل های صوتی سخنانش باشد، تا آنجایی که یادمه کسانی چون آقای موسوی خوئینی ها و  سید مهدی هاشمی بودند. خیلی علیه تحزب سخن می گفتند و اصلا کار تشکیلاتی را یک کار شیطانی میدانست. تحزب را مخالفت با امت واحده و عامل ایجاد شکاف در #امت_واحده میدونست. البته کسانی هم بودند در همین جامعه اصولگرایی که مخالف تحزب بودند. اما در مجموع در این طرف، یعنی در جبهه اصولگرایی نگاه نسبت به تحزب مثبت تر است. کما اینکه ما احزاب پایدارمون مثل موتلفه، منهای نوع دیدگاه و شیوه تقریبا بسته ای که دارند، در رعایت قواعد حزبی و تشکیلاتی و استمرار در جبهه اصولگرایی قرار دارند.