خانه » اخبار » گفتگو با دکتر علی قاسم زاده (قسمت ۷):

گفتگو با دکتر علی قاسم زاده (قسمت ۷):

«آمار و ارقام بیان شده توسط برخی دوستان در دوره جدید، نشان از بی اطلاعی آنها از امور است»

❓در تصمیم گیری هایی که در معاونت فرهنگی میشد، آیا اصلاح طلبان نقشی داشتند؟ فرمودید در سطح معاونان مناطق تقریبا تعداد اصولگرایان و اصلاح طلبان برابری میکرد، آیا در اتاق های فکر و تصمیم سازی معاونت هم اصلاح طلبان جایی داشتند؟

🖊 ببین، برابر نبودیم، ولی اینطور هم نبود که کسی بخاطر اصلاح طلب بودن حذف شود. من باز یک نمونه عینی مثال می زنم. آقای عیدی که برای من شخص قابل احترامی است، در دوره ای که من معاون فرهنگی شدم؛ مدیر ارشد آقای بقایی در سازمان شدند. مدیر امور هنری، یا آقای دکتر صرامی که مدیر موزه هنرهای معاصر بودند، این ها اینطور نبود که از نظر تفکر سیاسی شبیه ما باشند. اما به لحاظ شایسته گی هایشان در حساس ترین مواضع تصمیم گیری و مدیریتی در تیم مدیریتی حوزه فرهنگ مشغول کار و خدمت بودند. با خود ایشان مصاحبه کنید و بپرسید نوع مواجهه فلانی و سیستم با شما چگونه بود؟ در دور اول کاری ام؛ آن موقعی که من اومدم سازمان؛ رفتم بازدید از فرهنگسرای استاد همایی، در آن بازدیدِ در فرهنگسرا، یک جلسه گفتگویی شکل گرفت. در آن جلسه با یک جوان خوش فکر و با انگیزه ای مواجه شدم، از نوع نگاه و تحلیل ایشان خوشم آمد، پرسیدم شما کارتون چیه اینجا؟ گفت من نیروی داوطلب مردمی هستم. از همان موقع ایشان شناسایی شد و با یک فاصله کوتاهی به علت توانایی هایش شد معاون موزه هنرهای معاصر و الان هم که مدیر امور هنری سازمان هستند. این شیوه آشنایی من با جناب  صرامی بود. همین اتفاق در بازدید از فرهنگسرای عرفان وقت، برای خانم دکتر #رضایی هم افتاد، آن موقع ایشان نیروی ساعتی بودند. ایشان الان مدیر قلمستان هستند. این دو بزرگوار هیچ کدام تفکرات سیاسیشون زیاد با ما همخوانی نداشت اما همواره به علت شایسته گی ها و تخصصشون مورد احترام من بودند و فضای کار و رشد سازمانی برایشان مهیا شد و از استعداد و توانشان برای ارتقاء فرهنگ و هنر شهر استفاده شد. از این دست کم نداشتیم.

❓دکتر، در امور فرهنگی، مدیران به واسطه ایدئولوژی حکومتی معمولا اصولگرا هستند. اطلاح طلبان در سطح مدیریت کلان کمتر مورد توجه و اقبال بوده اند. اما بدنه جامعه هنری و قاطبه آنها اصلاح طلبانند. آیا این بدنه در تصمیم گیری ها مشارکت داشتند؟ سوال قبلی من بیشتر بر این جنبه از بحث استوار است

🖊 بله. جامعه هنری از تنوع بالایی برخوردار است، هم بواسطه تنوع رشته های هنری؛ هم بواسطه تنوع نسلی و سلیقه ای. در ساختار فرهنگی شهرداری جاهایی به عنوان نقطه تماس، همفکری و همکاری با هنرمندان پیش بینی شده بود و اتفاقا جزو بخش های اکتیو و زنده معاونت و سازمان هم محسوب می شد. جاهایی مثل موزه هنرهای معاصر، حمام موزه علیقلی آقا، تالار هنر و مرکز اصفهان شناسی از جمله این پاتوق ها بودند.

❓یک معضل بزرگی که شهرداری با آن گریبان گیر است، میزان #بدهی های شهرداری است. یکی دیگر از نقدهایی که به دوران تصدی شما در معاونت وارد است این است که شما در این مدت معاونت خود، شهرداری اصفهان را به تمام هنرمندان بدهکار کرده اید. یعنی رفته اید و با وعده پرداخت، آثار هنری آنان را خریداری کرده اید و امروز مدیریت شهری فعلی میراث دار بدهی های گذشته جنابعالی است.

🖊 ببین، ما در بودجه خودمون ردیف مشخص داشتیم برای خرید آثار هنرمندان. در حد ردیف خودمون اقدام میکردیم. به جز سال آخر که یک مقدار نقدینگی شهرداری پایین بود و با تاخیر پرداخت میشد ، معمولا هزینه خرید آثار هنرمندان به موقع پرداخت میشد. مسوول اینکار هم خود آقای دکتر عیدی بودند! دوستانی که این سخنان را میگویند بعضا اشراف اطلاعاتی کامل بر امور ندارند. اگر آقای دکتر عیدی این مطلب را بیان کنند، میشه قبول کرد؛ اما اگر مثلا دوستان شورای شهر بیان کنند، نه! چرا که آقای دکتر عیدی خودشون مجری این کار بودند. من چنین تصوری ندارم، آخرین گزارشاتی هم که روی میز من بود، بدهی عمده ای ما به هنرمندان نداشتیم.
البته برای اینکه این بحث ها یک مقدار واقعی تر و عینی تر باشد، اگر بتوانید قراری بگذارید که من باشم، #دکتر_عیدی هم باشند، آقای آذربایجانی و خانم روشن هم تشریف داشته باشند. این بحث ها بهتر شفاف می شود. چالش ها را در حضور دو مدیر و دو رییس کمسیون فرهنگی بررسی کنید، نیت هم کمک به حل مشکلات باشد نه چیز دیگری. حوزه فرهنگ باید در ترویج فرهنگ تعامل سازنده الگو باشد.