خانه » اخبار » گفتگو با دکتر نصری : ” آسیب شناسی جریان انقلابی پس از انقلاب”(بخش چهارم)

گفتگو با دکتر نصری : ” آسیب شناسی جریان انقلابی پس از انقلاب”(بخش چهارم)

کانون اندیشه و تمدن اسلامی:

اقای دکتر موضوع خوبی را مطرح نمودید . نماینده‌ی مجلس،  وزیر یا  معاون وزیر چگونه  خودش را با رهبری  تنظیم کند؟

صبرکند تا چهار شنبه ایشان سخنرانی کند با باید نظرش را بدهد و حتی وقتی هم که به نتیجه ای خلاف نظر اقا رسید از طریق کانال های مختلف ان را به ایشان اطلاع دهد ولی جایگاه را و قاعده بازی را به هم نزند؟

 

آقای  نصری:

من اول یک داستان تاریخی  بگویم زمانی که  امیرالمومنین  به مالک اشتر فرمودند “برگرد” ، برنگشت چرا چون تشخیص او این بود که این “برگرد” نباید حرف حضرت باشد .در چهارچوب فکری و تفکر و عملکرد امیرالمومنین نیست  که به من بگوید از دهانه چادر معاویه برگرد و برای همین اطاعت نکرد.

اما  بار دوم که تاکید شد، برگشت آیا می شود  گفت که مالک ضد ولایت عمل کرد؟

خیر. چون می گوید من اجتهاد کردم که این تصمیم خلاف دیدگاه امیرالمومنین است ولی در دستور دوم  برای من مشخص شد که یک اتفاقی خارج از قاعده رخ داده است.

به نظر بنده در جایگاه ولایت و رهبری ، اعلام نظرات حضرت آقا و رفتار ما در چهار گروه قرار دارد:

یک بخش از نظرات ،دریافت مشورت از حضرت آقاست که من از ایشان مشورت می گیرم . به عنوان یک شخص یا یک مسئول در  حوزه‌ی کاری با آقا مشورت می‌کنم که من به نظر شما چه کاری انجام دهم بهتر است ؟

از لحاظ کلی هیچ الزامی برای اطاعت از این  نظرات مشورتی نداریم . می‌توانیم استفاده کنیم می‌توانیم استفاده نکنیم .

یک بخش نظرات حضرت آقا  مربوط به موقعی است که  من خدمتشان می روم تا من را ارشاد می‌کنند یا در جلسه عمومی و در سخنرانیهای توصیه می‌کنند و مثلا می‌گویند آقا کالای ایرانی بخرید.

طبیعتاً ارشادی است و الزام قانونی ندارد اما وقتی من دیدگاه ولایتم دیدگاه کاملی باشد ،حتی نظرات ارشادی ایشان را هم که یک امر مصلحت‌آمیز است اطاعت می‌کنم

بخش سوم از نظرات، فتوای شرعی ایشان است که برای مقلدین ایشان لازم الاجراست.

اما  بخش چهارم  احکام حکومتی آقاست انجایی که آقا حکم حکومتی می‌دهند بر مراجع تقلید هم واجب است اطاعت کنند.

البته منظور من از حکم حکومتی ، عمومی تر از  ان تعبیری  است که در جامعه جا افتاده است.

در جامعه مواردی مانند تایید صلاحیت اقای معین یا مجوز بررسی نتایج انتخابات بیش از ۵ روز به شورای نگهبان را حکم حکومتی می دانند ولی منظور من هر سرفصلی است که ایشان بیان می کنند مانند سیاست گذاری های کلان نظام یا راهبرد اقتصاد مقاومتی و… است .

 

کانون اندیشه و تمدن اسلامی:

با توجه به  اینکه شما تحصیلات حوزوی هم داشته اید. بحث تبیینی خوبی بود.

اگر بخواهیم بحث را جمع بندی کنیم برای اصلاح جریان اصولگرایی  چه نکاتی را حائز اهمیت می دانید؟

آقای  نصری:

یکی از مهمترین مشکلاتی که از اول انقلاب تا به امروز وجود دارد -در عرصه‌ی فرهنگی و سیاسی جریان انقلابی – این موضوع است که نتوانسته نسل بعدی خودش را تربیت کند

کانون اندیشه و تمدن اسلامی:

عدم جانشین پروری

 

آقای  نصری:

بله شما می‌بینید اصفهان ، از دو سه سال پیش از فوت حاج آقای پرورش بزرگتر ندارد.

تا چه زمانی  بنا بود حاج آقا پرورش در اصفهان بزرگی کند؟

نکته بعدی  وحدت است که عامل موفقیت‌هاست.

 

کانون اندیشه و تمدن اسلامی:

اینکه وحدت عامل موفقیت است را قبول داریم ولی وحدت حول چه چیزی؟

 

آقای  نصری:

محور که مشخص است “واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا”.

در نظام وانقلاب محور وحدت ، نظرات و اندیشه های امام و اقا است ولی قرار نیست نظرات خود را در این باره دخیل کنیم.

ملاک وحدت ، نظرات امام و رهبری و مصداق آن منافع ملی است و نه منافع حزبی و باندی

سرفصل بعدی انتقادهای تخصصی و منصفانه است. زیرا در طول سالهای گذشته هر زمان  فارغ از اینکه چه کسی رئیس جمهور بود یا نماینده مجلس، انتقادهای تخصصی و منصفانه داشته ایم مردم ما را باور کرده اند.

 

کانون اندیشه و تمدن اسلامی:

ما تجربه های متفاوتی داشته ایم که مردم انتقاد ما را باور نکرده اند و به جریان رقیب گرایش داشتند.مانند انتقادات به عملکرد اقای هاشمی.چرا مردم به انتقادات ما روی خوشی نشان ندادند؟

آقای  نصری:

پیش از این هم توضیح دادم بدلیل اینکه مردم نظرات احزاب، رفتارها و دیدگاهای و فضای رسانه ای جناح راست را در مسیر اقای هاشمی می دیدند و به همین جهت انتقادات را واقعی نمی دانستند

سرفصل بعدی مردمی بودن و خدمت کردن به مردم است.

سال هاست که  اقایان پشت اتاق های در بسته تصمیم می گیرند و مردمی نیستند و شناختی هم از جامعه ندارند. زلزله‌ی کرمانشاه را ببینید اقایان چگونه به مردم سر زدند، اقا و اقای احمدی نزاد چگونه!

جمع های ما از ادم های۵۰-۶۰  ساله‌ درست شده است . ۴۰سال بعد از انقلاب هنوز نتوانسیتم ۴ تا جوان را  جذب بکنیم .

همین نکته مردمی بودن است که اقای احمدی نژاد  بین مردم نفوذ پیدا می کند

واما نکته اخر

پدر تشکیلات در  کشور ما شهید بهشتی است. ایشان می‌گفت حزب معبد ما است. کدام حزب معبد است؟

مثال می زنم .در انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری ، حزب جمهوری اسلامی به دبیر کلی شهید بهشتی پس  از جلال‌الدین فارسی ، اقای حبیبی را  که جزء حزب هم نبود  معرفی نمودند.

امروز اگر جریان اصولگرایی واقعا اصول انقلاب برایش مهم است – نه حزب  و باند و …-  باید اگر آدم اصلحی وجود دارد که جزء جمع شان  نیست در لیست قرار دهد و به مردم معرفی کند.

به نظر بنده نکات فوق برای بازنگری در جریان اصولگرایی الزامی است

کانون اندیشه و تمدن اسلامی:

اقای دکتر  از  فرصتی که در اختیار ما گذاشتید و حوصله و سعه صدر شما تشکر می کنیم